Stovky až tisíce za kus hadru s potiskem? Omyl. Přijďte se podívat do výroby a pochopíte, vzkazují dámy, které pro vás oblečení s potisky vyrábějí.
Už jsme se setkali s různými druhy vyjádření, kdy si lidé takřka stěžují, že by měli platit za „kus hadru“ peníze v řádu vyšších stovek korun až jednotek tisíc. Když jsme tuto připomínku vznesli kolegyním u termolisů, které si od nich čas od času domů odnesou i pár puchýřů a spálenin, protože jejich teplota vysoko přesahuje 100°C, a ve kterých vaše nové oblečení vyrábíme, pousmály se. Přály si jediné: „pozvěte je tady k nám a hned pochopí“.
Ve výrobně potisků UNLOCKED nevezmeme kus hadru, nenatáhneme jej na termolis, neplácneme na textil připravenou fólii a máme hotovo. Proč? Protože celý proces výroby je jedno velké překvapení.
Plastový zips opravdu nevydrží cca 170°C
Mikina s potiskem na zádech nebo hrudi, kde nejsou žádné zipy, je brnkačka. Ale co například mikiny na zip, které jsou u zákazníků tak oblíbené? Vezměte mikinu od výrobce, která má nižší pořizovací cenu a objevíte první nemilé překvapení, celý zip na hrudi bude z plastu. A víte, co udělá plast při teplotě daleko přesahující 100 stupňů? Ano, správně, roztaví se. Lépe řečeno, všechny jednotlivé dílky (zoubky) zipu se spečou do jednoho nehezkého kusu plastu a mikinu můžete rovnou vyhodit. Leda byste si ji chtěli oblékat přes hlavu už navždy.
Takže pořídíte mikinu s celokovovým zipem, která je však výrazně dražší. Ovšem můžete vesele vložit zip do termolisu a jediné co se může stát, že se trochu popálíte, když budete nešikovní.
Každá mikina, bunda nebo tepláky by měly mít samozřejmě užitečné kapsy
To, co lidem přináší komfort v podobě kapes na oblečení, je pro práci u termolisu noční můrou každé kolegyně. Kapsy jsou mnohdy zapošité, přišité k vnitřním švům mikiny nebo bundy, což způsobuje, že samotná plocha, na kterou je potřeba potisk „zapéct“ je níže, než švy kapes. Takže v praxi to vypadá tak, že nepůsobí dostatečný tlak na nažehlenou plochu, protože v ideálním tlaku brání výše posazená látka. Co s tím?
Kolegyně musí připravit tzv. „podkládky“ – přeložené kusy látek, kterými si nadzvednou tu část mikiny, bundy nebo tepláků tak, aby byla výše, než samotné kapsy. Pak termolis jednoduše nejprve vyvine tlak a teplotu na plochu, kde je připravený potisk.
Nemožné hned, zázraky na počkání aneb v jednoduchosti je síla
Znáte to? Jste kreativní, líbí se vám konkrétní motiv, text, obrázek, o kterém jste přesvědčeni, že vás nebo další lidi vystihuje a musíte ho mít na svém novém oblečení. Vítejte ve světě plném rozporů. Ve světě mezi návrhářem (kreativcem), grafikem a tiskařem.
To, co je krásné a do detailů propracované na obrázku, je pro změnu noční můrou grafiků a tiskařů, kteří připravují a vyřezávají fólie pro vaše nové oblečení. Čím menší motiv (větší detail) tím vyšší záruka toho, že se potisku na bázi FLEXI fólií prostě nedočkáte. Důvod? Představte si, že řezací nůž na tzv. „plotru“, který vyřezává z fólií různé motivy, má průměr větší, než je průměr vyřezávaného motivu. Ano, správně. Nestane nic jiného, než to, že je to z matematických a logických důvodů prostě nemožné. Je to něco podobného, jako byste chtěli nacpat fotbalový míč do golfové jamky.
Vymýšlet motivy, které budou nejen líbivé, budou mít určitou myšlenkou a zároveň bylo možné je vyrobit, není procházkou růžovým sadem. Ne všechno jde a ne všichni to chtějí pochopit. Proto není výjimkou, že z 10-ti navržených motivů skončí 10 v koši. A co se klidně může stát, když dokážeme konkrétní motiv vyrobit, no že se jednoduše zákazníkům nebude líbit a nedokáží se s ním ztotožnit.
Proto práce kreativců, grafiků a tiskařů není jednoduchá. Byla by, pokud by nad motivy nepřemýšleli, naházeli v grafickém programu stovky, ne-li tisíce motivů na trička, mikiny, bundy a další oblečení s potiskem. Co by se mohlo hrozného stát? Vlastně nic moc, jen by prostě nic neprodali. Zákazníci by se v záplavě nabídky ztratili a my bychom neměli žádnou identitu.
Identita jako součást práce s emocí
Kdo z vás byl někdy u voleb do parlamentu, senátu, nebo prezidentské volby, by mohl znát odpověď na otázku, na základě čeho jste se v poslední fázi rozhodli? Seděli jste v životopisech kandidátů, studovali všechny dostupné informační zdroje a ověřovali pravost informací? Většina z vás odpoví s vysokou pravděpodobností NE.
Lidé se rozhodují ve velké míře na základě emocí, a proto jsou motivy na vašem oblečení doplněny o vytištěný text, který s sebou nese hlubší význam, než potištěný kus hadru. Lidé, kteří se dokáží s těmito texty a motivy ztotožnit, se rozhodují a vnímají na základě vlastních emocí. Mají v životě ledasco za sebou. A mnohdy dokáži docenit tu jednoduchost samotného života, kdy si váží maličkostí a už si mnohokrát řekli, že toho na jeden lidský život prožili až moc.
Celá tato myšlenka je součástí identity všech vyráběných kousků oblečení s potiskem. Je v nich vloženo jednoduše víc. Proto se nemůže a nejedná o kus hadru s potiskem. A pokud to takto někdo vnímá, nikdy se nemůže stát spokojeným zákazníkem a my o takové zákazníky ani nestojíme. Vážíme si lidské práce, a proto vznikl tento článek, který snad trochu přiblíží podstatu věci, proč si mnoho Čechů a Češek tak oblíbilo trička, mikiny, bundy, tepláky a další oblečení a doplňky s potiskem. Protože jsme národ, který je plný emocí a dokáže je vyjádřit, aniž by lidé museli cokoliv říkat.