Příběh UNLOCKED začal, tak jako většina příběhů, myšlenkou. Mnozí však vědí, že od myšlenky k činům, je dlouhá cesta. Ještě delší pak k samotné realizaci. Když jsme v počátku přemýšleli nad tím, jestli chceme, nebo nechceme být další firmou, která prodává reklamní předměty s potiskem, věděli jsme, že ne. Když jsme zkoumali významnou část trhu s těmito potištěnými reklamními předměty, zjistili jsme, že lidé v Česku na jednu stranu poukazují na kvalitativní nedostatky u některých materiálů i výrobců, na stranu druhou stále mají tendence toto zboží nakupovat.
Šikovné kolegyně a kolegové, dva bráchové a dva psi :-)
Rozhodli jsme se, v dobré víře, začít prodávat nejprve trička a mikiny z prémiových bavlněných materiálů za ceny, které jsme považovali, s ohledem na všechny náklady, za férové. Lidem jsme se od počátku snažili vysvětlovat rozdíly mezi materiály i mezi technologiemi potisků, které používáme. Velmi brzy jsme však zjistili, že lidé nemají důvod věřit další neznámé firmě v pořadí, která na trh přišla s nabídkou, které je všude okolo velké množství.
„Stáli jsme před rozhodnutím, zdali budeme nerozumně protlačovat vlastní názor i postoj na úkor možnosti začít zboží prodávat, nebo v sobě toto potlačíme a začneme prodávat to, co trh a zákazníci požadují“ , zmiňuje jeden ze spoluzakladatelů Jakub Wojčík.
Rozhodli jsme se tedy zákazníkům nabídnout zboží, na které jsou zvyklí a zároveň nepřestat se snahou o zvýšení povědomí o kvalitnějších materiálech. Řekli jsme si, že než začneme prodávat to, co prodávají mnozí další, musíme se podívat na to, co můžeme dělat lépe, případně co můžeme dělat nově. Na co ostatní zapomínají.
Prošli jsme mnoho názorů, komentářů a výtek zákazníků a rozhodli jsme, že se s tím pokusíme u našich výrobků, přístupu k zákazníkům, něco učinit. Vybrali jsme tedy běžné, ale vhodné materiály, vybrali jsme technologii potisků, která nás v některých oblastech limituje, ale je stálá, nebledne, neloupe se, nepraská. Dali jsme si záležet na všech detailech balení zásilky. Se vším tím se můžete dnes stále setkávat u našich produktů.
Obsah balíčků UNLOCKED: Kvalitní materiály i potisky, vůně levandulí, hedvábný papír, malý dárek
Začali jsme tedy prodávat trička a mikiny s potiskem, jako mnohé další firmy, kterých je velké množství. A Světe div se, neprodávali jsme. :-) Zákazníci se nesetkají se vším výše uvedeným, co ve firmě děláme, pokud jim balíček z UNLOCKED nepřijde domů, aby mohli poznat rozdíly a těšit se ze zásilky a nového oblečení. A domů si jej neobjednají, protože nás neznají a všude okolo je triček a mikin s potiskem nepřeberné množství.
„Znovu v krátkém čase jsme stáli před dalším rozhodnutím, zdali budeme prodávat jen to, co prodávají mnozí ostatní, nebo začneme vnímat naše zákazníky více a věnovat pozornost takovému oblečení, které v průběhu roku potřebují.“, poznamenává Jakub Wojčík, jak těžkým rozhodnutím na začátku čelili.
Měli jsme trochu štěstí, za které jsme vděční, že technologie potisků, kterou jsme na počátku vybrali s vědomím toho, že chceme postupně tisknout na různé druhy oblečení, umožňovala potisknout velké množství materiálů a druhů textilů.
V této chvíli jsme spatřili příležitost přinést zákazníkům v průběhu celého roku oblečení, ve kterém mohou vyrazit na jimi milované hory, do přírody. Ovšem mohou v něm nakonec vyrazit klidně do města, do práce, i za zábavou s přáteli nebo rodinou.
V průběhu prvního jarního a letního období našeho e-shopu jsme neprodali skoro žádná trička, zato jsme prodali mnoho softshellových bund, dámských tričko-šatů, šatů, kraťasů a dalšího oblečení, které jsme měli sice v plánu v budoucnu prodávat, jenže jsme netušili, že tímto sortimentem vlastně začneme vstupovat do povědomí zákazníků.
Došlo tedy k tomu, že jsme konečně dostali příležitost začít doručovat balíčky UNLOCKED. Když tyto balíčky zákazníci obdrží, konečně můžeme představit nejen materiály, ale také samotné potisky, které vydrží nápor zákazníků i praček. Mohli jsme také zanechat pozitivní dojem ze samotné zásilky, jejího balení, personalizovaných dárků a poděkování za nákup.
„Snažíme se do dnešního dne naplňovat potřeby a přání zákazníků v nejvyšší možné míře, ovšem vzpomínám si, když jsem jezdil s jediným balíčkem osobně k zákazníkům až domů, abych doručil to, na čem jsme si dávali tak záležet.“ usmívá se Jakub Wojčík, jeden ze zakladatelů a nositel myšlenek značky UNLOCKED.
Balíčky jsme v minulosti vozili někdy i osobně až k zákazníkům domů
Dnes už samozřejmě využíváme v drtivé většině různé dopravce, kteří vozí zásilky nejen k rukám zákazníků, ale stále jsme přístupní naplnění různých zajímavých potřeb zákazníků. Když mají neotřelý nápad, případně přání nebo požadavek, rádi vycházíme vstříc, pokud je to možné.
První desítky a stovky doručených balíčků pro nás byly směrodatné. Pozitivní odezvy na způsob balení, kvalitu materiálů i potisků, nás přesvědčily, že toto by mohla být správná cesta k menším, či větším úspěchům v prodeji volnočasového oblečení.
Neslo to s sebou samozřejmě i nové výzvy a nemalé starosti. „U nás ve firmě jsme zastánci toho, že pokud chceme skutečně něčemu rozumět, případně učit a školit své kolegy a kolegyně, musíme věci sami umět. A toto nelze jinak, nežli tím, že si to jednoduše odpracujete“ , dodává Jakub Wojčík, který společně se svým bratrem Alexandrem – druhým ze zakladatelů, životními partnerkami a družkami společně zažívali chaos, vyčerpání a únavu, když se některé části jejich bytů čas od času proměnily ve výrobní továrnu a balící linky. „Za tohle období jsem nesmírně vděčný, protože v takovou chvíli poznáte, zdali to lidé myslí vážně. Pokud to v této chvíli nevzdáte, víte, že to má smysl.“ říká Jakub Wojčík, když vzpomíná na první významnější zájem o oblečení s potiskem UNLOCKED.
I takto to vypadá v začátcích něčeho nového
Vnímali jsme, že naše výrobní kapacity, časové i energetické možnosti jsou na hraně únosnosti a mnohdy i za hranou. Obsáhnout všechny potřebné činnosti nejen ve výrobě oblečení, ale také v různých administračních činnostech, ve vztahu k zákazníků již nebylo dále možné. „Trpělivost našich partnerek měla také určité meze“, směje se Jakub Wojčík, když vzpomíná na toto období.
V tomto období jsme věděli, že máme splněn první krok, když jsme se dostali na trh a do povědomí prvních stovek zákazníků. Věděli jsme také, že jsme ovšem stále pouze prodejci oblečení s potiskem. Přemýšleli jsme tedy nad tím, proč by se k nám měli zákazníci vracet, proč by společně s námi měli pomáhat rozvíjet naše podnikání. Vyjímaje tedy jejich spokojenosti se zbožím. Chtěli jsme a stále chceme rozvíjet věci, činnosti v širším kontextu a s hlubším významem.
Propojujeme dva světy různých lidí
Už několik let před zrodem e-shopu UNLOCKED jsme založili a dodnes provozujeme neziskovou organizaci, která pomáhá znevýhodněným osobám lépe snášet a bojovat s nástrahami nekompromisního Světa, a proto nás napadlo propojit soukromý (komerční) sektor s tím neziskovým. Věděli jsme o výrobě oblečení s potiskem již dostatek nato, abychom vyhodnotili, že je to práce nenáročná, poklidná a výsledkem je něco fyzického, co udělá radost konečnému zákazníkovi. Že tuto práci mohou vykonávat lidé s určitým stupněm fyzického nebo psychického omezení.
„Když jsem byl o 15 let mladší, udělal jsem v životě pár chyb a jednou z příčin byla netrpělivost“, říká Jakub Wojčík, který druhým dechem dodává, že dnes dává věcem prostor, vyzkouší si je v menší míře a v klidu, nežli by se bezhlavě a netrpělivě hnal za megalomanskými vizemi.
Proto jsme hledali příležitosti, jak a s kým navázat spolupráci, která by z obyčejných prodejců potištěného oblečení, postupem času mohla vytvořit rozsáhlejší, hodnotnější a významnější projekt, ze kterého budou nejen obchodní úspěchy, ale který bude přínosem pro své okolí i společnost jako celek.
Jedno slunečné letní odpoledne jsme společně s bratrem jeli z obchodního jednání a čirou náhodou jsme projížděli okolo Chráněných dílen Charity sv. Alexandra v Ostravě. A přesně v tom okamžiku jsme věděli, že dnešní pracovní část dne ještě nekončí.
Bez ohlášení jsme vtrhli do rozsáhlých prostor Charity a našli ty nejpovolanější z nejpovolanějších. Mnozí by si mohli myslet, že tito lidé jsou ředitelé, manažeři aj...osoby (osobnosti) ve vedoucích funkcích. „Ono tomu v mnohých případech takto není, protože ti, kteří tvoří firmy, jsou lidé ve výrobních prostorách“ , říká Jakub Wojčík, který zná nejen vůni nového koženého křesla v krásné pracovně, ale také puchýře na rukou a bolavá záda z logistického centra.
Představili jsme se tedy jako zástupci neziskové organizace a měli jsme v plánu v krátkosti představit projekt, který by oběma stranám mohl dávat smysl. Z krátké návštěvy se nakonec vyklubalo více jak hodinové povídání o tom, co děláme, jak to děláme a co bychom rádi nabídli.
Uběhlo pár týdnu a vrátili jsme se zpět do Charity na první work-shop, kde jsme si poprvé vyzkoušeli i některé z budoucích kolegů, zdali některé dílčí práce ve výrobním cyklu jsou schopni a především ochotni zvládat. Zjistili jsme, že ano. Netrvalo dlouho a naše výroba, všechny stroje a vybavení se stěhovalo do nových prostor.
Věřili jsme, že jsme schopni předat všem novým kolegům a kolegyním dostatek informací a obrnit se trpělivostí v době prvních týdnů zaškolování. „Toto období bylo velmi náročné. Čas, který jsme museli věnovat novým kolegům, jsme nemohli věnovat zákazníkům. Balíčky se zpozdily, telefony vyzváněly a my si mezi sebou párkrát pěkně vjeli do vlasů“ vzpomíná mladší z bratrů Wojčíků – Alexandr.
Co je v růstu podnikání nesmírnou pravdou je skutečnost, že čím více rostete, tím méně máte z práce radost. Protože nadchází období, kdy potřebujete další šikovné ruce a bystré hlavy. „Sebestředné chování a přesvědčení o tom, že já to dělám vždy nejlépe, zde nemá místo“ říká Jakub Wojčík, když chce poukázat na problém mnohých majitelů, zakladatelů a ředitelů, kteří trpí až přespříliš vlastním egem. „Míra poklesu výkonnosti firmy při náboru nových kolegů, není problémem nových kolegů, je problém neschopnosti a neochoty věnovat jim dostatek času a pozornosti a tím nedosáhnout dostatečné motivace za firmy „dýchat“.“ dodává s trochu pokřiveným úsměvem, když pátrá v paměti na seznamu životních ponaučení.
Tuto etapu přerodu z „obývakového“ chaosu do výrobních dílen jsme s vypětím psychických i fyzických sil zvládli s menšími, či většími ztrátami. Zákazníkům jsme situaci vysvětlili a důvody osvětlili. Tak jako to činíme vždy, protože na komunikaci se zákazníkem nám velmi záleží.
Dnes tedy vaše oblečení s potiskem a doplňky vyrábíme v chráněných dílnách, kde probíhá rukodělná výroba. Což z celého projektu UNLOCKED, kdy se nám podařilo propojit komerční sektor s tím neziskovým, činí nejen byznys jako takový, ale tento projekt má silný společenský přesah. Váš zájem o produkty má přímý dopad na pracovní uplatnění handicapovaných osob se zdravotním omezením. „Nerad užívám slovo postižením, protože tito lidé mají mnohdy mnohem šťastnější život, než lidé zcela zdrávi“, dodává na závěr tohoto tématu Jakub Wojčík.
Rukodělnou výrobou v chráněných dílnách to však nekončí
Část oblečení a doplňků už také šijí zlaté české ručičky v podhůří Beskyd. Vnímáme názory a potřeby našich zákazníků, a proto se snažíme na ně reagovat. V období, kdy dodavatelé například neodhadnou poptávku na trhu nebo nejsou schopni dodat produkt, o který je u zákazníků zájem, jsme schopni na to do určité míry reagovat a zákazníkům šít oblečení přímo na míru. Do budoucna proto plánujeme dále rozšiřovat sortiment a oblečení, doplňky české výroby a tím podpořit menší lokální výrobce, kterým dáme nejen příležitost vydělat peníze, ale také se podílet na projektu a činnosti, která má přesah a většině lidí, kteří ji vnímají, je sympatická.
Plán pro následující období
Jak jsme na počátku zmínili, vždy přemýšlíme nad věcmi komplexně, proto je našim úkolem v nadcházejícím období nejen upevnit pozici na trhu s oblečením, vyrábět podstatou část oblečení na území Česka, ale také budeme postupně budovat další chráněné dílny pod záštitou naší neziskové organizace na území města, kraje i celé České republiky.
Únor 2024
Jak jsme si předsevzali a lidem slíbit, tak také činíme. Započali jsme první nesnadnou rekonstrukci chráněné dílny UNLOCKED, která na počátku nevypadala nijak vábně, ovšem za pomoci správných a šikovných lidí se nám podařilo vytvořit čisté, nové a útulně prostředí pro naše nové kolegyně a kolegy.
Nová dílna v Ostravě - Vítkovicích
Nová dílna v Ostravě - Vítkovicích
Březen 2024
Otevíráme a začínáme
Vytvořili jsme první místo, které spojuje dva světy. Lidé budou mít možnost nahlédnout do výrobních prostor, případně se sami podílet na výrobě jejich oblečení s lidmi, které nákupem podpoří v jejich nesnadné cestě životem. Za odměnu si odnesou nejen zážitek, ale i hezký kousek oblečení, budou se jim věnovat majitelé e-shopu, kteří vysvětlí, ukáží a pohostí. Od března tedy pracujeme, zaškolujeme a vytváříme a zákazníkům domů posíláme trochu radosti.
Novou dílnu jsme otevřeli v Březnu 2024 a vytvořili nová pracovní místa pro OZP
Po tomto náročném novém období je potřeba trochu zvolnit, vše správně ukotvit a také se trochu finančně ozdravit, protože nás tento projekt stál více, než jsme chtěli. Nicméně řekli jsme si, že to musí být tak, jak jsme si předsevzali a slíbili.
Nové kolegyně se rychle a dobře zapracovaly
„Nakonec, co nám vlastně zbyde, než jen touha po tom, abychom nezůstali sami“ , uzavírá Jakub Wojčík, který tímto společně se svým bratram Alexandrem, partnerkami, družkami, všemi kolegy a zaměstnanci děkuje všem, kteří se svým zájmem, nákupem, nebo jinou formou podílejí na něčem skvělém.
Červenec 2024
Nová technologie tisku = Nové možnosti pro zákazníky, firmy i organizace
Pořídili jsme si novou technologii, která nám dovoluje začít vyrábět a zhodnocovat oblečení pro firmy a organizace. Šijeme si vlastní bavlněné šaty, do kterých oblékáme lékařky, sestřičky, sociální pracovnice, nebo třeba psycholožky. Všechny ženy a dámy, které chtějí reprezentovat firmu nebo organizaci, ve které pracují. Můžete se mrknout ne VIDEO.